burakcytrynaprzyciety_1
                                                                                                                      “Zdrowie zaczyna się na talerzu”

Witamy

proponujemy Państwu sok z niezwykle cennego warzywa, jakim jest burak. W połączeniu z sokiem z cytryny jest zdrowy i doskonały w smaku. Buraki najlepiej spożywać w formie soku – wówczas występujące w nich dobroczynne substancje zostają najszybciej przyswojone przez organizm. Dzięki zawartości azotanów picie soku z buraka w ilościach 300-500 ml dziennie przez okres co najmniej 10 dni może wydłużyć czas do całkowitego wyczerpania nawet o 15%, zmniejszyć zużycie tlenu i ATP podczas wykonywania wysiłku i zwiększyć siłę mięśni. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Exeter z Wielkiej Brytanii wykazały, że sok z buraków poprawia zdolność do długotrwałego wysiłku.

SOK Z BURAKA – DLACZEGO WARTO
Bieganie to dyscyplina, którą odnajdujemy właściwie w każdym sporcie. Jedną z grup sportowych, które mają intensywny biegowy trening są niewątpliwie piłkarze. Jednym ze sposobów z kolei, który pomógł piłkarzom Leicester City sensacyjnie wywalczyć Mistrzostwo Anglii, było regularne picie soku z buraka. Dlaczego powinni z tej opcji skorzystać również biegacze? Naukowcy z Uniwersytetu w Exeter twierdzą, że sok z buraka poprawia możliwości sprinterskie organizmu, a także wpływa na lepsze podejmowanie szybkich decyzji. Dokładne badania pokazują, że szybkość biegu może się poprawić nawet o 3,5 procent. Czyli to właśnie może być ta różnica, która pozwalała James’owi Vardy dojść do podania szybciej niż obrońca. Co tak naprawdę ma to wspólnego z bieganiem? Wyobraźcie sobie, że możecie biegać szybciej – czy to nie wystarczająca zachęta? Do tego krótkie sprinterskie odcinki będziecie pokonywać łatwiej i szybciej – idealne przy interwałach. A jeśli nie macie ich w swoim arsenale treningowym to i tak sok z buraka poprawi Wasze wyniki, a perspektywa lepszego podejmowania decyzji też jest kusząca.

Burak – warzywo z turbodoładowaniem

Burak zawdzięcza swoje właściwości azotanom – związkom, które powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych. Mają też wpływ na wzrost ukrwienia serca oraz spadek ilości tlenu potrzebnego do pracy mięśni podczas intensywnego wysiłku. Buraki zawierają tez dużo żelaza.
Dowiedziono, że regularne picie tego soku zwiększa wytrzymałość oraz pozwala dłużej trenować. Jesteśmy mniej zmęczeni, mamy więcej czerwonych krwinek,
więc lepiej nam się oddycha.
Burak polecany jest także w walce z nadciśnieniem, może też obniżać tętno spoczynkowe. Buraki zawierają również dużo kwasu foliowego i mnóstwo minerałów takich jak żelazo, wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt.
Cudowne właściwości soku z buraka potwierdzają testy w badaniach z udziałem biegaczy, pływaków, kolarzy, czy sportowców innych dyscyplin wytrzymałościowych.
W 2011 roku przebadano kolarzy, którzy po spożyciu 500ml soku z buraka pokonywali dystans 4 oraz 16 km. W grupie “buraczanej” w porównaniu z grupą placebo znacząco wzrosła generowana moc oraz skrócił się czas przejazdu (o 2,8% na 4km i 2,7% na 16,1 km).
W badaniu z udziałem średnio wytrenowanych pływaków stwierdzono, że pół litra soku z buraka pitego codziennie przez 6 dni zwiększyła ilość pracy wykonywanej na granicy progu beztlenowego, jak również obniżył koszt energetyczny wysiłku tlenowego.                                                                                                                                                                                                                                                                               

Znani miłośnicy soków

Nie tylko piłkarze Leicester korzystali z zalet buraczanego dopingu. Podobno podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku sok z buraka został wykupiony w promieniu 10 mil od miasta. Wielu sportowców ufa jego zaletom.
Znanym polskim „sokopijem” jest Maja Włoszczowska. W książce „Szkoła życia” pisze, że każdy poranek zaczyna od witaminowej bomby w postaci shake’a warzywno-owocowego , a po południu wyciska sok z buraka i marchewki z dodatkiem zielonych warzyw.
Czesław Lang swoją dietę również oparł o wyciskane soki, zresztą w jego przypadku było to podyktowane względami zdrowotnymi. Dziś nadal jest w świetniej formie      i mimo, że z zawodowym kolarstwem rozstał się pod koniec lat 80-tych ciągle zwycięża w wyścigach dla amatorów. Adam „StrąkMan” Sułowski, Ultratriathlonista, 100% weganin, który jako pierwszy Polak ukończył prestiżowy wyścig UltraMan UK, energię czerpie głównie z wyciskanych soków warzywno-owocowych. A potrzebował jej niemało – UltraMan to 10km pływania, 421km jazdy na rowerze i 84km biegu. „Burakomaniakiem” jest też Anna Lewandowska. Na swojej stronie poleca między innymi sok wyciśnięty z buraka, pietruszki i cytryny z dodatkiem pieprzu cayenne i kurkumy.      

Uwaga: 
Informacje na stronach www.supersok.pl zostały zebrane dla Państwa w celach informacyjnych. Wyniki badań o wpływie soku z buraka na zdrowie, które tu zamieściliśmy mają potwierdzenie w badaniach naukowych i wydolnościowych do których prowadzą linki pod artykułami. Obecnie taki jest stan wiedzy i w przyszłości może ulec zmianie. Aby efektywnie wykorzystać sok tłoczony z buraka i cytryny najlepiej skontaktować się ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu.